Svært mange av oss bruker FaceBook, og de fleste av oss er sånn passelig fornøyd med Facebook sitt forhold til «privacy» og Fake News. Men, IT giganten skal ha for muskler og at VR teknologien har tatt merkbare steg framover. Etter at FaceBook kjøpte Oculus er det gjort gigantinvesteringer i VR, noe som bidro til fantastiske gjennombrudd i 2019.

FaceBook kjøpte Oculus i 2014 for godt over 10 milliarder NOK. Nå skal de vinne millioner av konsumenter med nye Oculus Quest og sitt store økosystem av VR programvare. Med unntak av forretningsmodellen har vi sett dette scenarioet tidligere. Da iPad kom i 2010 var det også fra et rent forbrukerperspektiv. Apple har brukt store ressurser for å klargjøre iPad for skole og business, og de lyktes ta markedsposisjonen innenfor nettbrett. FaceBook har nå akkurat samme mulighet som Apple hadde. Vi får se om FaceBook tar like godt vare på muligheten.

Det er i hvert fall ingen tvil om at FaceBook investerer kolossalt både i ny maskinvare og i «blockbustere» innenfor programvare. De har kjøpt seg rettigheter til eksklusive utgivelser av “Assassin’s Creed” og “Tom Clancy’s Splinter Cell, i følge TheInformant.com. Og de setter straks i gang med bygging av et 770000 kvadratmeter stort bygg utenfor Palo Alto og Silicon Valley for å lage maskinvare til VR og AR. Det vil huse omkring 4000 ansatte under ledelse av Andrew Bosworth. FaceBook tar ingen sjangser hvorvidt de vil ha en plass på fremtidens VR og AR plattformer. De lager det selv.

Det var rene vekkelsesmøte da Oculus holdt sin sjette årlige utviklersamling Connect 6 i september. Zuckerberg entret scenen med ene gladmeldingen etter den andre. Oculus Quest, datalink kabel til PC for Quest, håndtracking med mer… Og det var sannelig mye å juble for. Men selv VR menigheten slet med å følge det som ble sagt fra scenen om bl.a. FaceBook Horizon og de sosiale visjonene FaceBook har med VR. Horizon er en ny virtuell verden hvor man kan være sosial og gjør nær sagt alt, – kun fantasien setter grensen. Som en slags Utopi tilsvarende den virtuelle verdenen Oasis i Spielbergs framtidsscenario «Ready Player One».

Jeg innser at jeg må leve med ambivalensen. Heldigvis har myndighetene både i USA og i EU tatt store grep for å stille krav overfor både «privacy» og etterettelighet. FaceBook har blitt presset til ytterpunktet med 4 separate antitrust undersøkelser. Svært alvorlige også, med FakeNews og valgpåvirkning for å nevne et par. FaceBook har lovet bot og bedring, vi får se.

Det som er helt sikkert er at teknologien tar noen sjumilssteg med en gigant som FaceBook i førersetet. OG alle konkurrentene og aktørene i bransjen vil følge etter. Lista legges høyere, utviklingen går fortere. Jeg vil gjerne ha disse gevinstene. Det følger nok med noen ulemper på kjøpet. Jeg ser fram til at flere aktører hiver seg på. Apple har allerede varslet at de vil lansere sine AR briller om noen år. Det er definitivt nye plattformer på vei, kampen er godt i gang.