Redaksjonen var på BETT 2020 og vi besøkte alle som hadde noe VR å vise fram. Lenovo kommer med VR Classroom 2 denne våren, mens norske VR education viste fram siste versjon av sin matematikk løsning for barneskolen. Unity hadde egen stand og classVR var på plass. HP hadde sin high end løsning, men de løftet på sløret og lovte at de også skal være konkurransedyktig i skolemarkedet. Det kommer mer utover 2020 fikk vi vite.

Den største nyheten var VR classroom 2 fra Lenovo. Vi fikk gleden av å snakke med Richard Lee (ansvarlig for satsingen i hele EMEIA) om deres nye VR løsning for klasserommene (Ref bildet med Pico brillen ovenfor. Lee er såvidt med i bildet, til venstre). Vi overleverte en innstendig bønn at det ikke var nødvendig å oversette alt til norsk for å distribuere løsningen i Norge. Han sa umiddelbart at det vil være mye raskere å komme i gang i Skandinavia dersom de ikke trenger tenke på oversetting. Brillene er hentet fra Pico og har flott ytelse og komfort. De satser på 3DoF med 1 stk kontroller. Vi kunne ønsket oss 6DoF med to kontrollere, men la gå. (Akkurat nå er det vel bare Oculus Quest som gjør det sistnevnte).

Lenovo VR classroom 2

LanSchool tilbyr en rekke verktøy for å holde elevene engasjert i et trygt, produktivt digitalt miljø: thumbnail oversikt over alle skjermer, elektronisk vurdering, stemmegivning, skjermdeling, blanking av skjermer og mer. Richard sa at et sett med 10 stk briller inkl programvare og ladetralle kommer på ca 9000,- Euro inkl MVA. Jeg tror markedsprisen vil ende lavere enn dette ettersom 10 stk Oculus Quest med tilsvarende tralle vil komme på ca 60000,- NOK inkl MVA. Vi lot oss begeistre av helhetstanken til Lenovo og begeistringen gutta hos Lenovo viste for VR i skolen. Brillene fra Pico synes vi har høy kvalitet.

HP hadde bare high end løsning å vise fram i sin fancy blå og gule buss. Steinar koste seg inne i The Body VR på Steam. Han fikk oppleve hvordan cellene fungerer inne i blodbanen, og hva som skjer når virus angriper cellene og hvordan cellene forsvarer seg. Vi lot oss imponere av detaljnivået i denne appen og kvaliteten på HP utstyret. Vi savnet imidlertid plass til brillene våre inne i HP brilla, og vi syntes at The Body VR bør legge inn mer interaktivitet. Vi fikk følelsen av å være inne i en film. Det ble en fin prat om VR i skole hos HP og de var tydelig på at HP kommer til å være med i VR løpet i skole. Det kommer skoleutstyr utover 2020, men han hadde fått munnkurv og kunne ikke røpe noen detaljer.

Jan og Øystein tester Matematikk hos VR Education.

Norske VR education hadde med Martin Pedersen fra Molde på sin stand. Martin fortalte gladelig om reisen VR Education har hatt og hva de har å tilby nå. Vi testet selvsagt ut matteløsningen deres, som fungerer strålende med mye interaktivitet. De har også lagt seg på behagelige briller med 3DoF. Til nå har de også levert maskinvare, mens de framover vil fokusere mer på appløsninger som fungerer på tvers av brillene. Jeg hadde en prat med Per Olav Nygård i forrige uke, og han gjorde det klart at de skal levere på alle VR softwareplattformene og ha mindre fokus på maskinvare framover. VR education har dessuten nye såkorn midler klare og rigger sammen et team som skal løfte selskapet videre. Vi synes det er utrolig gøy at det er et norsk selskap som har startet utvikling av pedagogisk programvare på VR.

Øystein gikk en tur innom Unity standen og snakket en del om det å bruke Unity som utviklingsplattform. Det er jo Unity og UnReal Engine som regjerer innenfor VR. Ingen i redaksjonen er programmerere, så Unity praten ble fort litt nerdete for oss. Vi skyntet oss videre. ClassVR får ikke mye oppmerksomhet fra oss i denne omgang da vi foreløpig ikke lar oss imponere av løsningen.

Steinar var ny med VR og jeg hadde tatt med min egen Oculus Quest ens ærend til London for å la han få ekte VR i mobil innpakning. Han fikk gå planken og gjøre Rocket Race, Beat Saber og teste en FPS. Han ble helfrelst på 2 minutter. Etter 10 minutter var han gjennomvåt av svette. Vi var skjønt enig om at kraften i VR er fantastisk. Foreløpig er det gamingprodusentene som imponerer mest. Vi gleder oss stort til skoleaktørene får fart på seg og bidrar med læring på VR premisser, med masse interaktivitet, utforsking og skaping. Vi dro hjem fra London fulle av nye drømmer og masse inspirasjon.